Att använda hjälptyglar

Det blev väldigt mycket disskusioner om det här med att rida med graman/hjälptyglar. Skrev ett inlägg tidigare ikväll, men får väl bli ett till om detta då vissa inte fick riktigt klart för sig varför vi använder det.

Alla har olika åsikter om när och varför man bör rida med hjälptyglar. En del är helt emot det medans vissa ser det som ett hjälpmedel under en kortare tid. Jag tillhör det andra alternativet.

Det finns olika sorters hjälptyglar. Den jag använder mig av vid de tillfällen jag använder hjälptyglar är som ni kanske förstår gramanen. Jag tycker att graman är bra på det sättet att den går att släppa efter då du sitter på hästen väldigt lätt. En snodd t.ex. är svårare på det sättet eftersom hästen oftsast jobbar mer mot den än med den.

Sist jag tränade dressyr för Marita använde jag gramanen för att få in en jämn takt i den förvända galoppen. Vi har precis börjat med detta och kan då behöva lite hjälp. I sådana tillfällen tycker jag inte att det är fel att använda graman.
Däremot de som använder graman för att pressa ner hästen i form bör nog ta sig en tankeställare.

En korrekt form ska komma bakifrån. Om man spänner åt gramanen för mycket tvingas bara hästen på huvudet och trampar inte under sig korrekt. Då jag rider med graman har jag den ganska lös, egentligen bara som ett stöd. Den finns bara där som en hjälp. Alltså tvingar jag inte min häst att "gå i form" utan nvänder den alltså av andra anledningar.

Jag kan hålla med de som är emot att använda graman på unghästar, men ändå inte. Det jag vill få fram är att man inte ska lära hästen att gå i form med hjälp av en graman utan lära den på rätt sätt från början. Enligt mig ska man inte använda graman om hästen har svårt att gå i form, utan för att få andra saker att fungera.

Både Alice och Dessy kan gå i form utan problem, så det är inte alls därför vi använder graman, utan av andra anledningar som jag också skrev i det förra inlägget. Det handlar alltså inte om att de har svårt att söka sig neråt. Varken jag eller Hanna skulle tvinga våra hästar ner i form, det är inte rätt mot hästen.

Hoppas alla fick klart för sig hur jag tycker/tänker utöver detta. Om ni nu har mer åsiker och funderingar får ni gärna ställa dom, men våga gärna stå för vem du är, annars kan du lika gärna låta bli att kommentera.


Nu ska jag slå på en film och sedan sova. Godnatt och sov gott.
Kram Linnea

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0